Niezwykła moc owoców jagodowych

Owoce to bardzo ważny element w diecie każdego człowieka – poza dostarczeniem cennych witamin oraz składników mineralnych stanowią także urozmaicenie codziennego jadłospisu. Mogą służyć jako zdrowy zamiennik słodyczy, dlatego warto wprowadzić 2-3 porcje owoców do naszego codziennego menu, by móc cieszyć się ich słodkim smakiem oraz pięknym wyglądem.

Szczególnie cenną, pod względem odżywczym, grupę owoców stanowią owoce jagodowe. Do tej grupy zalicza się m.in. maliny, truskawki, jeżyny, jagody, borówki, porzeczki. Charakteryzują się one intensywnie fioletową, czerwoną lub czarną barwą. Okazuje się, że barwniki odpowiedzialne za te kolory – antocyjany stanowią cenne źródło antyoksydantów oraz substancji ochronnych korzystnie wpływających na nasz organizm. Owoce zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób naczyniowo-sercowych i nowotworowych, natomiast kwasy organiczne i błonnik stymulują pracę układu trawiennego.

Właściwości zdrowotne
Borówki (czarne jagody)

Owoce borówki są nie tylko produktem spożywczym oraz dietetycznym, ale także środkiem leczniczym. Są bogate w antocyjany, pektyny, garbniki, kwasy organiczne oraz składniki mineralne takie jak wapń, magnez, żelazo, potas, selen i witaminy zwłaszcza z grupy B oraz witaminę C. Barwniki antocyjanozydowe posiadają zdolność uszczelniania ścianek krwionośnych naczyń włosowatych oraz poprawiają ogólne krążenie krwi. Dzięki antocyjanom borówka może wpływać na opóźnianie procesów starzenia, zapobiega powstawaniu nowotworów oraz poprawia wzrok. Błonnik zawarty w tych owocach oddziałuje korzystnie na pracę jelit, wspomaga usuwanie z organizmu toksyn, a także obniża poziom "złego" cholesterolu.

Maliny
Stanowią skarbnicę magnezu, wapnia, potasu oraz żelaza, witaminy C, E oraz witamin z grupy B. Cechują się szczególnie wysoką zawartością błonnika pokarmowego, który stymuluje pracę jelit. W swoim składzie zawierają flawonoidy, dzięki którym działają ochronnie na serce, mózg oraz wątrobę. W malinach występują liczne substancje aktywne biologicznie, które wykazują działanie przeciwgorączkowe, przeciwbólowe oraz przeciwzapalne. Sok lub napar z malin posiadają właściwości napotne, dzięki czemu świetnie sprawdzą się w walce z przeziębieniem. Owoce te cechuje także działanie przeciwbakteryjne – posiadają zdolność hamowania rozwoju bakterii jelitowych. Wywierają także pozytywny wpływ na łagodzenie bólu miesiączkowego, gdyż powodują rozkurcz mięśni gładkich.

Truskawki
Są źródłem wielu cennych witamin zwłaszcza witaminy C, witamin z grupy B oraz składników mineralnych. Truskawki cechuje niska zawartość cukrów prostych, dzięki czemu stanowią świetną propozycję dla osób z cukrzycą. Owoce te obfitują w różnorodne substancje biologicznie aktywne przez co wykazują silne właściwości przeciwutleniające. Kwas elagowy zawarty w truskawkach posiada zdolność do hamowania rozrostu komórek nowotworowych. Oprócz tego te czerwone owoce cechują się działaniem antybakteryjnym, a także chronią przed powstawaniem chorób układu krążenia i cukrzycy. Są polecane osobom na diecie odchudzającej — ze względu na zawarte w nich pektyny wpływają korzystnie na pracę jelit oraz przyspieszenie przemiany materii.


Czarne porzeczki

Są zasobne w wiele cennych składników mineralnych i witamin zwłaszcza w witaminę C, E i niacynę. Czarna porzeczka wspomaga układ odpornościowy, dlatego zalecana jest w przypadku przeziębienia oraz jako środek ściągający. Owoce porzeczek zapobiegają i leczą biegunki, a także hamują rozwój bakterii. Wywierają też korzystny wpływ na naczynia krwionośne, przez co zapobiegają powstawaniu chorób układu krążenia oraz obniżają poziom cholesterolu. Porzeczki wykazują również działanie przeciwzapalne.

Owoce jagodowe posiadają więc oprócz pięknych kolorów i wspaniałego wyglądu wiele właściwości prozdrowotnych. Warto sięgać po nie jak najczęściej, zwłaszcza w sezonie letnim, gdy mamy szeroki wybór świeżych i soczystych produktów. Można jednak korzystać z nich również zimą wybierając owoce mrożone i cieszyć się słodkim smakiem koktajlu bądź owsianki na bazie owoców jagodowych.

Dziękuję stażystce — Karolinie Ukaszewskiej, która zredagowała dla Was ten artykuł!

Zapraszam Cię po więcej na stronę poradni Mój Dietetyk
oraz do kontaktu: poznan@mojdietetyk.pl, 698 418 306.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Proteiny dieta ZABURZENIA ODŻYWIANIA - ANOREKSJA, BULIMIA, ORTOREKSJA, KOMPULSYWNE ZAJADANIE Jak mieć więcej energii? Jak być fit? Kamica Żółciowa – przyczyny, objawy oraz żywienie Zdrowa dieta urody Ci doda! Kondycja włosów a dieta Zdrowe muffinki dyniowe Wegański chlebek bananowy - bez mąki, jajek i mleka Cytrusowa moc! Batatowe love - czyli bezglutenowe kotleciki z batata Wegańskie Rafaello bez pieczenia 6 AFRODYZJAKÓW na WALENTYNKI i nie tylko… Sól nie taka straszna. Regulamin konkursu "DIETA MIND" DEKALOG zdrowego odżywiania Trenerki Zdrowej Diety Graviola – właściwości, które warto znać! Torcik Mars w bezglutenowej wersji Co się stanie, jeśli codziennie będziesz jadł jajka? (WIDEO) 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Co się stanie, jeżeli będziesz jeść jedną łyżkę chia dziennie? (WIDEO) Nawadnianie u osób aktywnych i sportowców Dlaczego warto jeść mięso z perliczki? Wyjaśniamy Dlaczego nie należy smażyć ryby na oleju słonecznikowym? Wyjaśniamy