Szparagi – niepozorne źródło cennych składników

Sezon na szparagi w pełni – tych, którzy kochają ich smak nie trzeba przekonywać, by te niezwykłe warzywa włączyli do swojej diety. Warto byś dowiedział się jaki mają wpływ na nasze zdrowie – oby było to powodem częstszego ich serwowania, jeśli nie zwykłeś po nie sięgać.

W czasie odchudzania?
Szparagi to idealny składnik każdej diety – zawierają dużo błonnika i są niskokaloryczne (składają się głównie z wody – 100 g to tylko 18 kcal), przy czym charakteryzują się wysoką wartością odżywczą – nie musisz się ich obawiać walcząc ze zbędnymi kilogramami. Rośliny te są źródłem witamin A, C, E oraz karotenoidów i witamin z grupy B, a także łatwostrawnego białka.

Wpływ na zdrowie
Włączenie szparagów do posiłku zapewnia porcję substancji bioaktywnych, w tym flawonoidów (głównie rutyny i kwercetyny) o właściwościach przeciwutleniającychprzeciwnowotworowych. Pamiętaj, że zawarty w nich o kwas ferulowy ma silne działanie przeciwutleniające, dzięki czemu zapobiega chorobom związanym ze stresem oksydacyjnym – cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, chorobom o podłożu zapalnym, nowotworom, chorobie Alzheimera i in.

Rola warzyw w zdrowej diecie

Dodatkowo obecność błonnika wydłuża czas wchłaniania kwasu ferulowego, dzięki czemu jego korzystne działanie na Twój organizm może mieć miejsce dłużej. Do substancji bioaktywnych należą także fitosterole, które obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz przeciwnowotworowe saponiny.

Jeszcze więcej korzyści!
Szparagi są także cennym źródłem związków mineralnych (potasu, fosforu, magnezu, jodu, wapnia, żelaza i cynku) – niestety procesy takie jak płukanie, blanszowanie, konserwowanie, czy mrożenie powodują ich ubytek, dlatego powinniśmy ograniczać je do minimum. Pamiętaj, że ich stężenie spada także wraz ze zmniejszeniem średnicy pędu (im jest grubszy, tym większe jest stężenie związków mineralnych).

Zobacz też: Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie?

Zawartość tych związków zależy także od badanej części (najwięcej w szczytach), sposobu uprawy (lepiej wypadają szparagi rosnące w szklarniach), a w przypadku szparagów białych także procesu dojrzewania (im są starsze, tym więcej zawierają wapnia, magnezu i fosforu, a mniej sodu). Szparagi są także doskonałym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny każdemu, w szczególności kobietom planującym ciążę oraz mamom oczekującym dziecka.

Jaki kolor wybrać?
Możemy spotkać szparagi białe, zielone i fioletowe. Niezależnie od tego, którą odmianę wybierzesz ważne jest, by warzywa były świeże – z łatwością możesz to sprawdzić, przekonując się czy są twarde oraz czy po przełamaniu leci z nich sok. Zwróć uwagę, że szparagi białe i fioletowe są bardziej włókniste od zielonych, dlatego przed ugotowaniem dokładnie je obierz i usuń zdrewniałe końcówki (w przypadku zielonych wystarczy jedynie pozbyć się końcówek).

Zielone warzywa i owoce, które sprzyjają utracie wagi

Szparagi dobrze jest związać i gotować pionowo – tak, by ich główki wystawały nad powierzchnią wody i zmiękły pod wpływem pary. Opcji przygotowania jest mnóstwo: szparagi gotowane (najlepiej na parze!), pieczone, w zupie, a nawet grillowane – czy masz już swoje ulubione?

Dziękuję dietetykowi — Beacie Kiernickiej, która zredagowała dla Was ten artykuł!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Desery z płatków owsianych Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej 4 pyszne przepisy na omlet owsiany. Bogactwo witaminy B i magnezu Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Hummus z awokado, który przygotujesz w 5 minut 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne

Popularne w tym tygodniu:

Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Desery z płatków owsianych Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść Fit przepisy – charakterystyka, przykładowe dania Śniadania od Chodakowskiej na okres jesienno-zimowy. Aż siedem propozycji! Koktajl mleczny z gruszką i cynamonem. Rozgrzeje i wzmocni odporność Tych warzyw nie powinieneś jeść w zimie Co zjeść na kolację? - dieta na dobry sen, dieta dla aktywnych