Szparagi – niepozorne źródło cennych składników

Sezon na szparagi w pełni – tych, którzy kochają ich smak nie trzeba przekonywać, by te niezwykłe warzywa włączyli do swojej diety. Warto byś dowiedział się jaki mają wpływ na nasze zdrowie – oby było to powodem częstszego ich serwowania, jeśli nie zwykłeś po nie sięgać.

W czasie odchudzania?
Szparagi to idealny składnik każdej diety – zawierają dużo błonnika i są niskokaloryczne (składają się głównie z wody – 100 g to tylko 18 kcal), przy czym charakteryzują się wysoką wartością odżywczą – nie musisz się ich obawiać walcząc ze zbędnymi kilogramami. Rośliny te są źródłem witamin A, C, E oraz karotenoidów i witamin z grupy B, a także łatwostrawnego białka.

Wpływ na zdrowie
Włączenie szparagów do posiłku zapewnia porcję substancji bioaktywnych, w tym flawonoidów (głównie rutyny i kwercetyny) o właściwościach przeciwutleniającychprzeciwnowotworowych. Pamiętaj, że zawarty w nich o kwas ferulowy ma silne działanie przeciwutleniające, dzięki czemu zapobiega chorobom związanym ze stresem oksydacyjnym – cukrzycy, miażdżycy, nadciśnieniu tętniczemu, chorobom o podłożu zapalnym, nowotworom, chorobie Alzheimera i in.

Rola warzyw w zdrowej diecie

Dodatkowo obecność błonnika wydłuża czas wchłaniania kwasu ferulowego, dzięki czemu jego korzystne działanie na Twój organizm może mieć miejsce dłużej. Do substancji bioaktywnych należą także fitosterole, które obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz przeciwnowotworowe saponiny.

Jeszcze więcej korzyści!
Szparagi są także cennym źródłem związków mineralnych (potasu, fosforu, magnezu, jodu, wapnia, żelaza i cynku) – niestety procesy takie jak płukanie, blanszowanie, konserwowanie, czy mrożenie powodują ich ubytek, dlatego powinniśmy ograniczać je do minimum. Pamiętaj, że ich stężenie spada także wraz ze zmniejszeniem średnicy pędu (im jest grubszy, tym większe jest stężenie związków mineralnych).

Zobacz też: Szparagi – dlaczego warto jeść je na diecie?

Zawartość tych związków zależy także od badanej części (najwięcej w szczytach), sposobu uprawy (lepiej wypadają szparagi rosnące w szklarniach), a w przypadku szparagów białych także procesu dojrzewania (im są starsze, tym więcej zawierają wapnia, magnezu i fosforu, a mniej sodu). Szparagi są także doskonałym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny każdemu, w szczególności kobietom planującym ciążę oraz mamom oczekującym dziecka.

Jaki kolor wybrać?
Możemy spotkać szparagi białe, zielone i fioletowe. Niezależnie od tego, którą odmianę wybierzesz ważne jest, by warzywa były świeże – z łatwością możesz to sprawdzić, przekonując się czy są twarde oraz czy po przełamaniu leci z nich sok. Zwróć uwagę, że szparagi białe i fioletowe są bardziej włókniste od zielonych, dlatego przed ugotowaniem dokładnie je obierz i usuń zdrewniałe końcówki (w przypadku zielonych wystarczy jedynie pozbyć się końcówek).

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Zielone warzywa i owoce, które sprzyjają utracie wagi

Szparagi dobrze jest związać i gotować pionowo – tak, by ich główki wystawały nad powierzchnią wody i zmiękły pod wpływem pary. Opcji przygotowania jest mnóstwo: szparagi gotowane (najlepiej na parze!), pieczone, w zupie, a nawet grillowane – czy masz już swoje ulubione?

Dziękuję dietetykowi — Beacie Kiernickiej, która zredagowała dla Was ten artykuł!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty 3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem Tygodniowy jadłospis od Ewy Chodakowskiej 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Produkty, od których możesz być uzależniony ze względu na znak zodiaku Substancje, których powinniśmy unikać po 30 roku życia CHLEB NA DROŻDŻACH CZY NA ZAKWASIE Lody z warzyw i owoców. Bez dodatku cukru, mleka, jajek Prozdrowotne właściwości fiołka trójlistnego Co się dzieje w organizmie po zjedzeniu czekolady? Przepis na koktajl proteinowy Co Ewa Chodakowska poleca jeść na kolację? Pięć prostych i niskokalorycznych przepisów ŹRÓDŁO BIAŁKA W DIECIE WĘGLOWODANY I ICH ŹRÓDŁA W DIECIE NIE ZAPOMNIJ O PRAWIDŁOWYM NAWODNIENIU ORGANIZMU Co się dzieje, gdy pijemy wodę na pusty żołądek? Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Koktajl orzechowy Koktajl z kapusty

Popularne w tym tygodniu:

Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Co się stanie, jeżeli będziesz pić lampkę wina dziennie? Powody, dla których wakacje all inclusive są niezdrowe Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Co znajdziesz w drinkach spalających tłuszcz? Wody smakowe Jak odkwasić organizm – objawy zakwaszenia, sposoby na odkwaszenie Kosmetyki, które możemy zjeść! Sok z arbuza nie tylko dla dzieci. Jakie ma właściwości? Trądzik pospolity – jaką zastosować dietę aby złagodzić objawy?