Cukier w owocach, szkodliwy?

Każdy posiłek sprawia, że w krwi rośnie poziom cukru - glukozy. Z tym procesem związane jest pojęcie indeksu glikemicznego - im jest on wyższy, tym dany produkt intensywniej zwiększa stężenie glukozy we krwi i szybciej jest ono zmniejszane przez hormon insulinę. Należy pamiętać o tym, że produkty o niskim indeksie glikemicznym zapewniają dłuższe uczucie sytości, dlatego warto włączać je do codziennej diety.

W owocach i w miodzie występuje cukier o nazwie fruktoza. Jest słodsza od sacharozy, powszechnie stosowanej do słodzenia, ma niższy indeks glikemiczny, stąd można spotkać fruktozę jako zamiennik białego cukru. Nie jest to jednak wskazane, ponieważ fruktoza nie powoduje wydzielania insuliny, a organizm w mniejszym stopniu reaguje na leptynę – substancje te sprawiają, że czujemy się nienajedzeni, dlatego fruktoza może być powodem nadmiernego apetytu.

Ponadto spożywanie dużej ilości tego cukru może prowadzić do chorób wątroby. Tak samo organizm reaguje na popularnie występujący w produktach spożywczych syrop glukozowo-fruktozowy.

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

Inaczej należy patrzeć na fruktozę w owocach. Zawarty w nich błonnik ogranicza nagły wzrost poziomu glukozy po ich spożyciu, a połączone z nim cukry wolniej przedostają się do krwi. Owoce dostarczają organizmowi wielu ważnych dla zdrowia składników odżywczych, witamin, związków mineralnych i związków o działaniu antyoksydacyjnym.

Owoce charakteryzują się zróżnicowaną zawartością cukrów i błonnika, co sprawia, że podnoszą poziom glukozy z różną intensywnością. Wyższy indeks glikemiczny mają owoce suszone, czy w syropach oraz soki, z których cukry wchłaniane są o wiele szybciej. Zalecana ilość owoców w ciągu dnia to dwie porcje — błędem jest zarówno wykluczenie z diety owoców, jak i sięganie po nie w nadmiernych ilościach.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Domowe batoniki musli (bez pieczenia) 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe pralinki Smoothie - sposób na zdrowie? Najlepsze orzechy na utratę wagi Kwaśny smak w zdrowej diecie. Właściwości szczawiu Rabarbar- czy warto go jeść ? Fit ciasto marchewkowe Gorąca woda – najtańszy lek świata Granat i jego właściwości lecznicze Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Zdrowe produkty spożywcze o działaniu anti-aging Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Grilluj z głową: poznaj przepisy na dietetyczne dania z rusztu! Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Zdrowe tłuszcze na talerzu. W jakich produktach ich szukać? Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia?

Popularne w tym tygodniu:

41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Odchudzające przepisy: sałatka z kurczakiem i truskawkami Domowe batoniki musli (bez pieczenia) Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na śniadanie. Pięć przepisów 4 migdały dziennie mogą poprawić zdrowie Domowe pralinki Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych