Cukier w owocach, szkodliwy?

Każdy posiłek sprawia, że w krwi rośnie poziom cukru - glukozy. Z tym procesem związane jest pojęcie indeksu glikemicznego - im jest on wyższy, tym dany produkt intensywniej zwiększa stężenie glukozy we krwi i szybciej jest ono zmniejszane przez hormon insulinę. Należy pamiętać o tym, że produkty o niskim indeksie glikemicznym zapewniają dłuższe uczucie sytości, dlatego warto włączać je do codziennej diety.

W owocach i w miodzie występuje cukier o nazwie fruktoza. Jest słodsza od sacharozy, powszechnie stosowanej do słodzenia, ma niższy indeks glikemiczny, stąd można spotkać fruktozę jako zamiennik białego cukru. Nie jest to jednak wskazane, ponieważ fruktoza nie powoduje wydzielania insuliny, a organizm w mniejszym stopniu reaguje na leptynę – substancje te sprawiają, że czujemy się nienajedzeni, dlatego fruktoza może być powodem nadmiernego apetytu.

Ponadto spożywanie dużej ilości tego cukru może prowadzić do chorób wątroby. Tak samo organizm reaguje na popularnie występujący w produktach spożywczych syrop glukozowo-fruktozowy.

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE

Inaczej należy patrzeć na fruktozę w owocach. Zawarty w nich błonnik ogranicza nagły wzrost poziomu glukozy po ich spożyciu, a połączone z nim cukry wolniej przedostają się do krwi. Owoce dostarczają organizmowi wielu ważnych dla zdrowia składników odżywczych, witamin, związków mineralnych i związków o działaniu antyoksydacyjnym.

Owoce charakteryzują się zróżnicowaną zawartością cukrów i błonnika, co sprawia, że podnoszą poziom glukozy z różną intensywnością. Wyższy indeks glikemiczny mają owoce suszone, czy w syropach oraz soki, z których cukry wchłaniane są o wiele szybciej. Zalecana ilość owoców w ciągu dnia to dwie porcje — błędem jest zarówno wykluczenie z diety owoców, jak i sięganie po nie w nadmiernych ilościach.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Przepis na pizzę na spodzie z kalafiora Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Razem czy osobno? Dowiedz się, jakie produkty powinniśmy jeść razem, a których połączeń lepiej unikać Czy warto używać syropu klonowego na diecie? Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Chia nasion czar Pieczone sajgonki wegetariańskie Tych produktów nie jedz przed treningiem Racuszki z jabłkiem Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Dietetyczna nutella Wegańska wuzetka idealna! Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Babeczki trójkolorowe bez pieczenia Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Bananowy chleb Dietetyczna chałwa w 10 minut Zdrowe ciasto z kaszy Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? Prawdopodobnie najzdrowsza mąka na świecie - mąka kokosowa

Popularne w tym tygodniu:

FIT CIASTO z MASŁA ORZECHOWEGO ! FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej Szarlotka na diecie ? Ależ TAK (i to bez glutenu) Proste i smaczne wysokobiałkowe przekąski Racuszki z jabłkiem Co się zmieni w organizmie, jeżeli wzbogacisz dietę w płatki owsiane? Detoksykujący koktajl z pietruszki, który przygotujesz w 3 minuty Zdrowe, oryginalne i proste przepisy na śniadania Szybkie 4-składnikowe zdrowe i niskokaloryczne desery Tych produktów nie jedz przed treningiem 6 przekąsek, po które możesz sięgać po godzinie 20 Co jeść po porannym bieganiu? Propozycje na zdrowe i pożywne śniadanie