Dieta bezglutenowa cały czas popularna, czy to moda czy konieczność?

Czy słuszne jest zastosowanie diety bezglutenowej w celu normalizacji masy ciała, czyli odchudzania? Czy eliminowanie glutenu z diety jest bezpieczne? Kto powinien i może stosować restrykcyjnie dietę bezglutenową?

[h2][h2]Scena w gabinecie dietetyka: Klientka – nadwaga, w trakcie wywiadu zdrowotno-żywieniowego okazuje się, że cierpi na gazy, wzdęcia, problemy jelitowe. Sama o sobie mówi, że już przed południem ma brzuch jak balon. Z nadmierną masą ciała boryka się już od kilku lat. Próbowała wielu diet, korzystała również z suplementów odchudzających. Wszystko to bez zadowalających efektów.

Przychodzi oczywiście ze swoimi oczekiwaniami i pomysłem: dieta bezglutenowa. Słyszała, że na „jedzeniu bez glutenu się chudnie”. Poza tym poprawia się samopoczucie i ogólna witalność.

Czy słuszne będzie zastosowanie diety bezglutenowej w celu normalizacji masy ciała, czyli odchudzania? Czy eliminowanie glutenu z diety jest bezpieczne? Kto powinien i może stosować restrykcyjnie dietę bezglutenową?
Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w moim artykule pt. Dieta bezglutenowa, czy może zaszkodzić?

Czy poddawać się modzie na „gluten free”?

Dieta bezglutenowa nadal jest modna. Polska wersja „Dieta bez pszenicy” znacząco zmieniła podejście do leczenia chorób cywilizacyjnych. Pszenicę obwinia się za problemy z porannym wstaniem z łóżka i męczliwością w ciągu dnia. Rzeczywiście zboże to przeszło intensywną przemianę w ostatnich tysiącleciach. W wyniku czego zawartość glutenu w ziarnach jest dużo wyższa w porównaniu z jej pra prababką, a ty przyjmujesz przecież gluten, w postaci „chleba powszedniego” kilka razy dziennie Taka wysoka dawka białka jest trudniejsza do strawienia i przyswojenia.. To tłumaczy dlaczego w wyniku eliminacji glutenu z diety poprawia się twoja witalność, niwelowane są objawy chronicznego zmęczenia, bóle głowy i objawy ze strony przewodu pokarmowego.

W takim razie jakich rad udzielę mojej klientce? Ograniczaj, ale nie wykluczaj! Restrykcyjnie eliminować gluten powinny TYLKO osoby, u których zdiagnozowane celiakię, alergię bądź nadwrażliwość na gluten. Żeby dowiedzieć się ja stosować leczenie żywieniowe, czyli dietę eliminująca gluten przeczytasz w artykule: Celiakia, leczenie dietetyczne.

W kolejnym moim wpisie postaram się przybliżyć jak wybierać produkty bezglutenowe.

Zobacz również: Jakie są najzdrowsze rodzaje kawy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Zdrowy krem czekoladowo-orzechowy Przepis na dietetyczny żurek Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami Fit babka Trzymaj linię na Wielkanoc Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Fit Wielkanoc: przepis na majonez z serka wiejskiego Ciasteczka owsiane Co na deser może zjeść sportowiec? 5 fit śniadań z płatków owsianych Co jeść przed i po treningu? Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Zdrowe desery z nasion chia

Popularne w tym tygodniu:

6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Jakie węglowodany jeść na diecie? Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Brownie z batatem i rodzynkami Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Pomysły na zdrowe bezmięsne obiady Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Desery z kaszy jaglanej Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Co może ci się przytrafić po odstawieniu kawy?